Monday, December 17, 2012

تمسخر سیاست های شکست خورده جمهوری اسلامی ، توسط رسانه های خودی! | بازتاب : اثبات نبوغ وزیر خارجه ایران درباره سوریه ، همزمان با شمارش معکوس سقوط اسد؟

اظهارات وزیر خارجه ایران، دقیقا همان چیزی بود که نیاز لابی صهیونیستی را برای همراه کردن کشورهای عربی در تحریم ها و فشار در پرونده هسته ای و حقوق بشر علیه ایران تامین می کند و در صورت سقوط قریب الوقوع حکومت اسد، پیامدهای منفی سنگینی بر روابط ایران با حکومت بعدی و ارتباط زمینی با مقاومت اسلامی در سوریه و لبنان بر جای خواهد گذاشت 
 
 
در حالیکه با از دست دادن بخش عمده خاک سوریه از کنترل حکومت اسد، شمارش معکوس برای سقوط حکومت بعث و یا رخ دادن کودتا علیه بشار اسد آغاز شده و گفته می شود ممکن است این اتفاق طی دو هفته آینده و تا آغاز سال جدید میلادی رخ دهد، اظهارات وزیر خارجه کشورمان مبنی بر این که ایران اجازه سقوط اسد را نمی دهد، در آینده پیامدهای سنگینی به همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، اظهارات شتابزده صالحی در مورد باقی ماندن اسد، در حالی در رسانه های مختلف جهان انعکاس گسترده یافت که فاروق الشرع، معاون اسد و چهره کهنه کار حزب بعث سوریه به صراحت از عدم پیروزی حکومت اسد در مقابل مخالفانش سخن گفته و خواستار راه حلی بینابین شده است.

این اظهارات وزیر خارجه ایران، دقیقا همان چیزی بود که نیاز لابی صهیونیستی را برای همراه کردن کشورهای عربی در تحریم ها و فشار در پرونده هسته ای و حقوق بشر علیه ایران تامین می کند و در صورت سقوط قریب الوقوع حکومت اسد، پیامدهای منفی سنگینی بر روابط ایران با حکومت بعدی و ارتباط زمینی با مقاومت اسلامی در سوریه و لبنان بر جای خواهد گذاشت.
در این حال یکی از بینندگان "بازتاب" با ارسال پیامی نوشته است:

در روزهای اخیر جنگ داخلی سوریه به دمشق رسیده و بشار اسد کنترل خود را بر اکثر نقاط سوریه از دست داده است. مخالفان مسلح سوریه به پیروزی نهایی خود اطمینان دارند، طوری که حتی خواهان عدم مداخله نظامی خارجی شده اند.

حتی با وجود آن که به دلیل امنیتی شدن فضا، فرار از دمشق و ملحق شدن به مخالفان اکنون بسیار دشوار شده، هنوز هم عده ای از مقامات سوری که دیگر امیدی به بقای حکومت اسد ندارند، از حکومت جدا شده و به مخالفان ملحق می شوند.


در فضای موجود که بعضا مقامات حکومت سوریه هم امیدی به خود ندارند، مقامات ایرانی به اظهار نظرات و اقدامات عجیب و غریبی می پردازند. از جمله این اقدامات، برگزاری یک همایش در ماه های اخیر بود که قرار بود مخالفان سوری در آن شرکت کنند، ولی عده ای از اهالی دمشق در آن شرکت کرده بودند و الان هم اظهارات جدید وزیر خارجه آقای صالحی که گفته: "ایران اجازه سرنگونی بشار اسد را نمی دهد". این اظهارات در حال مطرح می شود که هفته گذشته بیش از 100 کشور و نهاد بین المللی مخالفان سوری را به رسمیت شناختند و از این به بعد طرف مراودات بین المللی مخالفان خواهند بود.


گفتن این حرف که ایران اجازه سرنگونی بشار اسد را نمی دهد، در حالی که بشار اسد تقریبا سقوط کرده و تنها دمشق را در اختیار دارد، از طرف وزیر خارجه کشورمان بسیار تعجب آور است. اگر این ذهنیت وجود دارد که در صورت تجزیه سوریه و باقی ماندن دمشق در دست اسد همچنان ارتباط با مقاومت در لبنان با همین کیفیت خواهد بود، دور از واقع بینی است.

با کمی دقت در نقشه سوریه متوجه خواهیم شد که دمشق هم مرز با لبنان نیست و نقاط اطراف آن در دست مخالفان است. با این اوضاع در صورت تشکیل کشوری جدید باز هم تاثیری در وضعیت ارتباط ایران با مقاومت نخواهد داشت.
آخرین بحثی که توسط دیپلمات های ایرانی مطرح شده، ارائه طرح شش ماده ای است. طرحی که مفاد آن به توقف درگیری ها، ارائه کمک های انسان دوستانه به مردم سوریه، برداشتن تحریمهای اقتصادی سوریه ، فراهم کردن زمینه بازگشت آورگان به خانه هایشان، گفتگو میان طیفهای مختلف سوری و آزادی زندانیان سیاسی اشاره دارد.

البته این طرح حاوی نکات بسیار خوبی است، اما زمان ارائه آن از سوی دیپلماتهای ایرانی کمی دیر است. در واقع نوشدارویی پس از مرگ سهراب است. از یک طرف حلقه محاصره بشار اسد تنگ تر می شود و از سوی دیگر مخالفان با به دست آوردن این پیروزی های بزرگ همان طور که بارها اعلام کرده اند به کمتر از سقوط اسد رضایت نمی دهند.

برخی اخبار هم حاکی از این است که بشار اسد خود را برای عقب نشینی به مناطق ساحلی آماده می کند؛ شبیه اقدامی که قذافی در ماه های پایانی حکومت خود انجام داد و از طرابلس به بنی ولید که طرفدارانش در آنجا بودند فرار کرد. وقتی اسد خود را به پایان حکومت نزدیک می بیند، ارائه این راهکارها از سوی ایران دردی از بشار اسد دوا نخواهد کرد.


***


منبع : بازتاب

No comments:

Post a Comment